2011. július 25., hétfő

Ghí, vagyis kisütütt, vagy tisztított vaj készítése.

Az indiai konyha alapja, és mivel a férjemnek mostanában gyakran kell indiai jellegű ételt készítenem, ideje volt, hogy kipróbáljam.

Az utóbbi három napban jó sok tejszín összegyűlt. Mivel a ghí-hez sok vaj kell, hogy egyáltalán valamilyen használható mennyiséghez jussunk, itt volt az ideje, hogy belefogjak, már csak azért is, mert a 14-ik házassági évfordulónkra ami július 19-én volt esedékes, kézimixert és bővített merülőmixert kaptam a férjemtől ajándékba. Amellett, hogy nagyon szépek, és azonos családból vannak, még a strapát is bírják, tehát magába a vajkészítésbe is bátrabban fogtam bele így.

Szóval egy mély tálban gyorsan felverjük, majd túlverjük a tejszínt, amíg kicsapódik a tejzsír és a habverőkarok szépen összszedik a vajat. Leöntjük az írót és leszedjük a vajat a habverőszárakról, majd egy fakanál segítségével habosra keverjük a tiszta vajat. Ezt addig tesszük, amíg csak ki tudjuk keverni belőle az írót, amit folyamatosan leöntögetünk, ha nem akarunk mindent összecsapkodni vele beleértve magunkat is és a körülöttünk szaladgáló gyerekeket.

Amikor elkészültünk, átszedjük egy megfelelő méretű lábasba és elkezdjük kis lángon főzni. Folyamatosan szedjük le a képződő habot egy hőálló edénybe, egélszen addig, amíg sárga, áttetsző folyadékot nem kapunk, amin nem képződik tovább hab és nem is sistereg főzés közben. Elkészültünk, hagyjuk kihűlni. Mikor kézmeleg, akkor átszűrjük, hogy az aljára lesülyedt üledék ne kerülhessen bele. Én befőttesüvegbe szűrtem át és állítólag nem fontos hűtüben tűroéni, de én inkább beteszem, biztos ami biztos. Már csak azért is, mert 40 dkg vajból, 20 dkg ghí lett. Persze lehet, hogy ügyesebben kellett volna szednem a habját, de majd legközelebb.

Na és mi lesz a leszedett habbal? Véletlenül se dobjuk ki, mert süteményekbe még nyugodtan felhasználhatjuk.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése