2011. július 3., vasárnap

Kókuszos darázsfészek

Gyerekkorunk legkedvencebb sütije. Anyu nem győzte sütni a húgomnak és nekem. Most is nagyon szeretem, de amlékeim szeint nagyon macerás sütni, pedig nem az. Most már. Három gyerek után elég erős a karom hozzá, hogy gond nélkül pikk-pakk felverjem gőz fölött a tojásfehérjét hozzá. Ha a tejszelethez fel tudom verni a 8 dl tejszín kézzel, akkor ez semmiség. Na és miért kézzel, mert az okos kis robotgépemnek eltörtem a fedelét. Anélkül pedig biztonsági okokból nem működik. Ez van.

Szóval ez a süti is azok közül való, amiből legalább két tepsivel sütött anyukám, ha megkívántuk. Most én csak eggyel, mert nem volt több lisztem, de nagy családnak nem érdemes egy adagot készíteni, mert pillanatok alatt elfogy, kihűlni sincs ideje.

Kókuszos (mogyorós, diós, mandulás, ki mit kedvel) darázsfészek
(kb. 40 db lesz belőle)

Tészta hozzávalók:

- 40 dkg sima liszt (nekem csak 20 dkg volt itthon, úgyhogy a másik fele rétes liszt lett, de így is finom)
- 25 dkg ráma
- 10 dkg cukor
- 4 tojás sárgája
- 1 dl langyos tej
- 2 dkg élesztő

Elkészítés:

A tejet az elmorzsot élesztővel és 1 kk cukorral elkeverem és felfuttatom.
A többi hozzávalót egy mély tálba teszem, és amikor az élesztős tej megkelt, azt is hozzáöntöm és összedolgozom. Kissé lágy tésztát kapunk, de nem kell megijedni tőle, könnyedén lehet majd vele dolgozni.

Töltelék hozzávalói:

- 4 tojás fehérje
- 20 dkg kristálycukor
- 20 dkg kókuszreszelék (vagy darált dió, vagy darált mogyoró, vagy darált mandula)
- csipet só

Elkészítés:

A tojások fehérjét és a cukrot meg a csipet sót, egy tűzáló tálba, vagy ha van habüstbe teszem, és gőz fölött kemény habbá verem. Nyugodtan használjunk fogókesztyűt :-)

Mikor elkészült leveszem a gőzről és kíméletesen belekeverem a kókuszreszeléket (vagy az egyéb darált olajos magvamat)

Előveszem a gyúródeszkát és a nyújtófát :-)

Belisztezem a deszkát és a tészta felét téglalap alakúra igazítom, majd kb. fél cm vastagra kinyújtom. Ügyelek, hogy azért a téglalap alakot megtartsam. Rákenem a habos töltelék felét, ügyesen feltekerem, éles késsel újjnyi vastag szeletekre vágom, és vágott felükkel a tepsibe sorakoztatom. Ne tegyük túl szorosan őket, mert kissé megnőnek sülés közben.

Én le szoktam két szeletenként törölni a kést a habtól egy papírtörlővel. Sokkal gyorsabban haladunk, mert nem ragad a süti a késhez. Általában széles pengéjű késsel dolgozom, mert annak a segítségével könnyen átemelem a szeleteket a sütőpapírral bélelt tepsikre (két lemeztepsi elég ehhez a mennyiséghez, az a fajta, amit a sütőkhöz szoktak adni).

Megcsinálom a tészta másik felével is és előmelegített sütőben (mielőtt nyújtani kezdem a tésztát bekapcsolom, ígí pont időre melegszik be), 160-170 C fokon 20-25 perc alatt megsütöm. Én légkeveréses sütöben 150-160 fokon szoktam sütni, és mindkét tepsit egyszerre rakom be.

Amikor megsült, kiveszem (jó vicc, persze, hogy nem hagyom a sütöben...) és a tepsiben hagyom kihűlni (ez nem mindíg sikerül, mert még melegen lelegeli a család az egyik tepsinyit). Azután tálra szedem és rétegengént megszórom porcukorral.

Ha marad és nem sáskatípusú a család sütiétvágya, akkor jól zárható dobozban akár egy hétig, sőt tovább is eláll.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése