2011. július 10., vasárnap

A házitej dícsérete


Valamikor, ezelőtt harmincegynehány évvel ezelőtt bizony csak jegyre lehetett kapni a kisgyerekeknek jó minőségű tejet a boltban. És nem lehetett ám összegyűjteni, hanem járt naponta gyerekeknkéánt fél liter (talán két éves korig), és ha nem mentél érte mondjuk du. 3-ig, akkor megvehette más is. Na igen, mert nem volt tartós tej, meg szuper dobozok, csak zacskó, az is legtöbbször lyukasan.

Viszont a házaknál még sok helyen volt tehén és mikor anyukám megelégelte a lyukas tejeszacskókat, és a nyáron jobb esetben csak másnapra megsavanyodó tejet, elkezdtük háztól hordani az igazi sűrű nagyon finom tejcsit. Naponta 2 litert, este hat után. Jó kis séta és program volt ez.

Margit néni bizony még kézzel fejt akkoriban, és tiszta vásznon szűrte át a tejet a tejesköcsögbe (próbáltam hasonlót keresni a neten, de nem találtam, az anyósomnak viszont van ilyenje, majd egyszer lencsevégre kapom). Aki nem ért oda fejésre, annak abban hagyta kint, egy kis tányérral letakarva, és abból öntöttük át a kandliba (lásd a neten talált képet).

Forralás nélkül is napokig elállt a hűtőben, anyu még vastag tejszínt is leszedett róla másnap. A legjobb az volt, hogy még frissen, mikor hazavittük megihattam belőle egy nagy bögrényit (csakis akkor és csakis annyit, ha már a hűtőben lehűlt, nem kellett.). Anyukám pedig hűtőhidegen itta nyáron, és soha semmi bajunk nem volt tőle. Persze ekkor már tizenévesek voltunk. NA és ha sok volt a tej és nem fogyott el, akkor bizony megaltatta, isteni volt az aludtej belőle, csakis azt bírtam megenni. És a házitúró is visszavonhatatlanul megkapja a koronát tőlem, az abból készült kelt túróspitének párja nincs a szememben, és csakis úgy, ahogyan anyukám készíti.

Na és miről is jutottak ezek eszembe? Ha nem is házitejet, de frissen fejt tehéntejet kezdtünk hordani a TÉESZ-ünkből. Sokan viszik haza a faluban, már csak azért is, mert jelenleg verhetetlen az ára, 153,- Ft literenként összehasonlíthatatlan minőségi szempontból is a boltival.

Nálunk fogy hetetente kb. 20 liter, merthogy mindenki szereti. Most csak hat litert hoztam tegnap, és semmi bajuk a kicsiknek sem tőle, igaz csak másnap reggel kapnak először belőle, amikor szinte már teljesen leszedtem róla a tejszínt. Készült belőle 1 liternyi házijoghurt, abból már kipróbáltam a lasszit őszibarackkal, és nagyon fincsi volt, bár a joghurt állaga inkább az ivójoghurt felé közelített.

Öt litert kiöntöttem egy nagy fazékba, és reggelre 3 dl sűrű tejszínt szedtem le róla, ma este pedig még 2 dl reggeli kávéba valót.

(jelentem másnap reggel még 1,5 dl lejött róla, tehát elégedett lehetek a tejszínhozammal)

Holnap pedig mindenképpen kipróbálom a vajkészítést és a panírt (ami friss házisajt).

És este megint megyek tejért és annyit hozok belőle, hogy végre legyen egy kis túró és tejföl is belőle, de csütörtökig elég legyen a tej, mert a boltban már nem akarok majd venni.

Aztán majd meglátjuk, mi mindenre tudom majd használni. Mindenesetre igyekezni fogok.

És ami messze nem elhanyagolható szempont, végre megszabadultam a rengeteg tejesdobozproblémától.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése